Monday Morning Letter - Vad gör en bra förhandlare?




Visa mig IZONEN


Enda sättet att komma överens med någon är att hitta punkten där man tycker som mest likadant.


Det har du säkert hört inom politik och diskussioner mellan länder eller partier. Har du tänkt på att dom som förhandlar med varandra oftast inte tycker exakt samma, men är beredda på att rucka på sina krav för att tillsammans hitta en lösning?


Just det där är precis vad en toppsäljare gör. Att komma så långt i diskussionerna med sin blivande kund att båda sidor upptäcker att det vore dumt att INTE göra affär, bara för att man inte tycker likadant i minsta småsak.


I IZONEN fokuserar vi just nu på hur du lär dig att bli en riktigt bra förhandlare. Eftersom den punkten ofta glöms bort inom den vanliga säljträningen, får alla medlemmar just nu unika möjligheter att snabbt lära sig bli den bästa förhandlaren i sin bransch.

Till dig som är medlem vill jag därför ge rådet att logga in direkt kolla alla videos inom området och börja använda kunskaperna direkt. Du kommer lära dig snabbt, det lovar jag.


Här i MML tänkte jag idag förklara dom första stegen, alltså det som du borde sätta som mål varje gång du går in i avslutsförhandlingar med både nya och gamla kunder.


1. Ha alltid win-win som mål. Alltså att det blir bra för både säljare och kund. Du gör bara en bra affär om kunden och ser vinst i affären. En bra förhandlare roffar inte åt sig allt och gör så att kunden känner sig lurad.

2. Du ska få det du vill ha. När du börjar din förhandling gäller det att du skapar en spelplan, ett förhandlingsutrymme som gör att du kan få det du vill när ni är klara.

3. Gör kunden till vinnaren. Då menar jag inte att du desperat ska gå med på allting bara för att få in affären. Istället menar jag att du ska BÅDE få det du vill och få kunden att känna att han eller hon vann.

Du kanske tycker att punkterna 2 och 3 är raka motsatserna? 


Tvärtom säger jag. Det är precis sådana där saker du lär dig i IZONEN. Allt inom försäljning handlar om vad du frågar, svarar och gör.


När du förhandlar som säljare gäller det att vara noggrann, att lära sig säga exakt rätt saker i rätt situation och vid rätt tidpunkt. Klicka HÄR så visar jag dig.


Det är då du gör dom bästa affärerna. Och det är då du får dom mest nöjda kunderna.


Nu är det dags att sätta full fart på april-försäljningen. Säljvåren är fantastisk.


Allt går!

Max