Monday Morning Letter - Orka ändra dig Del 10




Ladda ned din gratis ljudbok här



Orkar du ändra dig?


Vägen till Din framgång 2022 ligger öppen för dig. Och du måste hålla med om en sak? 


Nu kommer våren och tiden går bara fortare och fortare.


När solen börjar värma och våren är här börjar åtminstone min bästa tid. Hoppas du tycker detsamma.


Direkt efter nyår startade jag peppföljetången Din framgång 2022, för att du mitt i hela världens villervalla skulle hitta rätt till det som du och alla andra som gör affärer vill.


För vet du, jag har frågat flera tusen säljare och alla håller med. Man vill öka försäljningen snabbt. Och det vill nog du också.


Frågan är om du håller med om en annan sak? Att enda sättet att få din efterlängtade säljökning är att du ändrar dig. Ändrar såna saker som hämmar din säljökning.


- Men Max, jag vet ju inte hur man gör.

- Är det verkligen sant? Allvarligt talat?

Anledningen till att du följer Monday Morning Letter, kommer på mina föreläsningar, läser bloggen eller är iZONEN-medlem är ju att du VILL ändra dig. Och du VET var du får tag på all info du behöver för att göra det på rätt sätt.


Jag sticker ut hakan och ställer en fråga som du kanske tycker är lite jobbig…


Orkar du ändra dig? På riktigt?


Att frågan är i högsta grad relevant upptäckte jag häromåret. När jag la ut filmklippet i iZONEN med namnet ORKA ÄNDRA DIG!


På tre år har inget klipp kollats på av så många medlemmar på så kort tid. Nytt rekord.


Av det drar jag slutsatsen att det är att orka ändra sig som är det viktigaste för att öka försäljningen. Och eftersom du känner mig som jobbar dygnet runt med att hjälpa säljare att öka så vet du att din första punkt är:


Att du bestämmer dig för att orka!


Ta det som din viktigaste punkt den här veckan. Bestäm dig! Börja sedan att ändra dig, den ena punkten efter den andra.


Stöd och hjälp får du av mig i på bloggen, här i iZONEN och i mina böcker.


Allt går! Och nu ska vi visa det.


Max


Läs del 9 här:

Världens största citron. Det har vi fått. Hur gör du för att hålla huvudet positivt då? När världen just nu har bestämt sig för att det ska vara lite bistert. Det är temat i Din framgång 2022. För nu gäller det att hålla huvudet kallt.

Det kanske är så att någon har skickat ned världens största citron just nu. Jättesur. Enda chansen att hantera en sådan stor motgång är att….

Ja du vet egentligen vad du ska göra. När saker känns för stora och stressande finns bara en sak som gäller.

Det är ett klassiskt råd för alla som vill ha framgång. Det går inte att hantera hur mycket som helst. Det klarar vare sig huvudet eller kroppen av. Dela upp det istället.

Vad är det viktigaste att göra exakt nu? För att det ska gå lite bättre? Det ska du tänka på.

Skriv en lista med dom fem viktigaste punkterna för DIG just NU. Prioritera dom 1 till och med 5. Sedan börjar du med den viktigaste.

Då kan du, trots att hela världen precis har fått den största citronen på länge, slippa tänka så mycket på det och istället göra rätt saker.

Det är det jag menar när jag säger att ALLT GÅR. 

Inte på en gång, inte samtidigt. Men bryter du ned och börjar med det viktigaste och sedan firar stort för varje grej du löser. Då kommer den allra mest kända gamla framgångsklyschan “Om du livet ger dig en citron, gör lemonad av den” bli din väg till framgång.

Och med tanke på storleken på den här citronen kommer lemonaden räcka till många hela sommaren. Det är ju inte dumt, eller hur?

Allt går!

– Max



Läs del 8 här:


100 % goda nyheter. Tänk om du kunde få det! Hur skulle ditt liv se ut då?

Ja, då var det dags igen, är det inte det ena världsproblemet så är det det andra. Nyheterna är fullproppade av det, oavsett om det är på webben, radio eller tv. Dom dåliga nyheterna syns överallt.

Den som vill leta elände kan alltid göra det. Eller saker som inte fungerar, eller som är helt kassa.

Har du tänkt på en sak? Att fundera på det gör det ju inte bättre, eller hur? Här i del 8 av Din framgång 2022 får du en bättre lösning.

Jag brukar tänka så här, något som jag tycker att du ska ta efter:

Om något är fel, otäckt eller tråkigt. Då har du två val.

Antingen väljer du att göra något åt det eller så väljer du att inte lägga fokus på det. Att älta det leder bara åt ett håll, och du vet redan vart, just det bakåt. Bort från ditt mål.

Det du behöver, för att slippa älta, är en plats som väger upp alla dåliga nyheter. En plats där varje sak som läggs ut kan hjälpa dig att tänka bättre tankar och att lyckas bättre i ditt liv. Helt oavsett om det är arbetslivet eller privatlivet.

Just nu, när det är värre än vanligt och mer deprimerande i dom ”gamla hederliga” nyheterna, jobbar jag dag och natt för att du ska få hjälp att hålla huvudet positivt.

Det gör jag här, IZONEN-bloggen på soderpalm.nu.

100 % goda nyheter, som inte är sådär klämkäcka, istället som goda råd och exempel

Här är varje inlägg positivt och ger dig ny kraft. Här skriver jag, tillsammans med alla mina coachkompisar, nya inlägg hela tiden till dig.

Där hittar du positiva artiklar som går snabbt att läsa och förstå, inspirerande videos och webinars som är raka motsatsen till folk i munskydd och skyddskläder eller stridsvagnar som bara vill döda.

Vad tror du skulle hända om du balanserade ditt negativa medieintag med att en gång om dagen gå in och läsa en kort och 100 % positiv text? Skulle du må bättre eller sämre då?

Du vet svaret! Klart att du mår bättre!

Och det är ju det du vill, eller hur?

Allt går!

Max




Läs Del 7 här:

Barnens frågor är bästa vägen till affären. Äntligen sportlovstider igen! Kanske är du en av många som firar lovet med barnen i en fjällstuga eller på en solstol någonstans. Perfekt tid att träna på avslutsfrågor med familjen…

Vilka är dom tuffaste förhandlingarna och viktigaste affärerna? Naturligtvis diskussionerna med barnen!

Lov och långhelger med barnen kan vara rena säljutbildningarna. Precis som jag var med om under jullovet.

Som kvällsaktivitet har hela familjen börjat följa en tv-serie som finns i 8 säsonger. 80 avsnitt för kvällspigga barn och betydligt tröttare vuxna att sakta men säkert ta sig igenom, ett avsnitt i taget. Frågan är bara hur många avsnitt det blir per kväll…

När du ska ställa dina avslutsfrågor gäller det att fråga så att det blir lätt för kunden att köpa.

Det har barnen förstått!

Den äldsta kunde ha tagit en stor affärsrisk och frågat:

– Ska vi se på Homeland ikväll?

Som du märker är det ingen bra fråga. Den exponerar ju svaret NEJ, DET SKA VI INTE! En risk som man inte vill ta, eller hur?

Istället frågade hon:

– Hur många avsnitt ska vi se ikväll?

En mycket bättre fråga, eftersom svaret INGA inte är det första man tänker på…

Jag hoppas verkligen att våra barn inte läser det här brevet… Och att du inte visar det för dina heller. För det finns faktiskt ett sätt att göra frågan ännu bättre.

Du lägger till ett tvåvägsavslut på slutet, som rätt ställt nästan GARANTERAR dig affären och FÖRSÄKRAR dig mot NEJ.

Frågan hon skulle ställt var:

– Hur många avsnitt ska vi se ikväll, 3 eller bara 2?

Den frågan hade vid ett första nej-svar från trötta vuxna gett ytterligare en chans, att förhandla ned till futtiga 1 avsnitt och undvika blankt nej. Och eftersom dom bästa merförsäljarna är barnen så VEEET dom att direkt efter det första avsnittet är det 80 % chans på ny affär med den på alla sätt optimerade säljfrasen:

– Baaraaa ett till, snälla…

För dig som vill lära dig mer om avslut i allmänhet och tvåvägsavslutet i synnerhet, ta en titt på det här videoklippet från IZONEN. Där jag förklarar ännu mer tydligt.

Till slut kanske du undrar hur det gick? Lyckades barnen sälja?

Självklart sålde barnen in 2 avsnitt, trots att vi startade alldeles för sent.

På samma sätt kan du sälja in dina avslut till kunderna NU så att du får bästa avslutet på februari och vinner säljstarten i mars.

Det här är en viktig vecka att välta allt.

Allt går!

– Max

Sveriges bästa coach Söderpalm






Läs del 6 här


Håller du med mig om att det ibland känns som att du behöver hjälp med att sälja?


Som att det vore skönt att du slapp göra allt jobb med att övertyga andra.


Jag har goda nyheter till dig, du kan få den hjälpen.


Och när jag strax berättar var du hittar den hjälpen, kanske du kommer höja på ögonbrynen och säga: Åhh, varför har jag inte tänkt på det förut?


Det du ska få läsa nu är mitt absolut starkaste råd för att öka försäljningen snabbt och det bästa är, det kostar ingenting att följa det. Det är bara att sätta igång direkt.


Läs noga nu:

Dom som helst vill hjälpa dig att lyckas är dina egna bästa kunder.


Ja, det är så. Dina bästa kunder vill att det ska gå bra för dig. Dom vill att du ska vara en stabil samarbetspartner som det är rätt att samarbeta och göra affärer med.


Det brukar lite slarvigt kallas: Referenser.


När jag förklarar det så brukar säljare skaka på huvudet och säga:


- Kom med något nytt. Det där säger ju alla…


Den som tänker så är farligt ute. Det innebär att han eller hon mentalt tackar nej till det starkaste säljverktyget som finns. Både vad det gäller att övertyga en kund som du har under bearbetning för att sälja till och att skaffa nya, glödheta namn att börja bearbeta.


Vill du ha hjälp av andra att sälja?


Följ då dom här två råden. Dom kan ändra hela din säljkarriär. Nej förresten, det räcker inte att bara följa dom. Lev dom. Gör det till din livsstil att låta dina bästa kunder hjälpa dig att sälja.


1. Precis som jag lärde dig i Del 5, Säg det här om du vill sälja. När du har förklarat en av dina säljfördelar så att din kund VERKLIGEN förstår varför det är bra för dom, berätta då direkt om en av dina bästa kunder som har upplevt samma sak, köpt och lyckats när dom köpte av dig.

2. Varje gång du pratar med en kund. Be dom om namn på andra personer och företag som dom känner och kan rekommendera dig till. 


Att göra det på rätt sätt är en konst som du enkelt kan lära dig och som kommer börja ge dig nya, varma leads direkt. I IZONEN finns det en hel serie med korta videofilmer som lär dig exakt hur det går till.

Nu kanske du undrar:


- Max, hur vet du att det här verkligen fungerar?


- Enkelt, jag har byggt hela min egen karriär på dom här två punkterna. Och verkligen sett vilken skillnad det gör.


Jag antar att du också vill ha hjälp att öka din försäljning. Sätt dig då i rätt mental inställning genom att titta igenom alla delarna i den här videoserien. Din framgång 2022.


Och du håller väl med mig när jag säger att det inte finns något mer spännande än just det, Din framgång.


Allt går!


- Max



Läs del 5 här:



Har du varit i USA någon gång? Och träffat en säljare där?


Där är försäljning mer än show än en vanlig diskussion


Det kanske känns avlägset som världen ser ut just nu, men rätt som det är kommer världen ordna upp sig igen och då kommer flygplanen fyllas med nordbor som vill till USA igen.


Vi uppe i norr har så in i norden mycket att lära av hur man är tränad som säljare”over there”.


Jag är nästan säker på att om man ger en svensk säljare och en amerikansk säljare exakt lika många kunder så kommer den sistnämnde att sälja för mycket mer pengar. Och dessutom ha nöjdare kunder.


Du kanske undrar varför? Enkelt! Dom berättar vad du tjänar på att köpa av dom.


Det handlar om merförsäljning och hur du lägger fram din köpfråga på trevligaste och smartaste sättet.


Jämför dom här frågorna, och sannolikheten för att öka försäljningen:


– Vill du plusmeny?

– Nej!


Eller:


– Du får dubbelt så mycket för bara en dollar extra. Vill du det?

– Ja!


Det är så enkelt! Precis när kunden ska köpa så ger du ett extra erbjudande. Det gör att dom allra flesta kunderna väljer det stora paketet istället för det lilla.


Vad ska din säljshow handla om?


Det tänkte jag som nästa steg i Din framgång 2022 ska handla om. Hur du kan ”prata på rätt sätt” när du säljer in dina idéer, produkter eller tjänster.


Gör så här:


1. Ta reda på vad kunden är intresserad av. Det gör du genom att fråga. Bästa sättet att fråga är i början av ert säljsamtal. Det är där du får alla ledtrådar till hur du ska lägga upp ditt säljprat.

2. När du börjar ditt säljprat, börja med att berätta hur det du säljer löser det problemet eller bekymret som kunden helst av allt vill ha hjälp med. På det sättet får du kunden intresserad direkt.

3. När du förklarar en sak som är bra för kunden, alltså en av dina säljfördelar, förklara så att kunden verkligen förstår. Lämna inga lösa trådar. Det gör att kunden begriper, ser vad som händer om han eller hon köper. Framförallt gör det att du hjälper kunden att förstå vad han eller hon tjänar och vinner på att köpa av dig.

4. Berätta om en annan kund, som har haft precis samma problem som den du pratar med. Genom den berättelsen ger du ett bevis på att det du säljer verkligen fungerar. På riktigt!

Om du följer dom här fyra stegen så kommer dina kunder uppfatta dig som en intressant person som vill hjälpa dina kunder att få det bättre.


Och det kommer öka försäljningen snabbt.


Du missar väl förresten inte att ladda ner din gratis ljudbok, som du får i present?


Allt går!


Max


Läs del 4 här:


Dags för den tredje grundstenen i din framgångsplan för våren. Den är fullständigt logisk och ger dig svaret på en viktig fråga.


- Vem är det oftast som vinner?


Försäljning, affärer och sport. Det är tre saker som fungerar på samma sätt. Samma principer gäller i en upphandling som i ett sprintlopp i OS. Eller i en aktieaffär eller fotbollsmatch.


Den som vinner starten vinner oftast alltihop. Det ger dig den här viktiga principen, om du vill öka försäljningen:


Vinn Säljstarten.


Och när går säljstarten? Det finns massor av starter, den säljare som blir bäst på att behärska flest av dom kommer sälja mest.


Här är några av säljstarterna:


- När säljåret börjar

- När säljmånaden börjar

- När säljveckan börjar

- När säljdagen börjar

- När samtalet med nya kunden börjar

Tänk om du hade en strategi för detta. Ett sätt att hantera varje gång du ska starta något och du var expert på att göra det.


Två av dom viktigaste starterna är veckostarten, när du kommer tillbaka från helgen och ska gå från passiv till aktiv på en minut, och starten på varje dag, när du ska gå från morgontrött och yrvaken till affärsmässig och trygg.


Monday Morning Letter finns för att du ska vinna veckostarten. Genom att göra det till din rutin att läsa eller titta på det när du går från passiv till aktiv så får du en extra knuff i rätt riktning. Ta med det i din plan!


Gör också en plan för hur varje dag ska starta bra. Många använder IZONEN för att vinna morgonstarten. 2 minuter säljpepp, där du själv väljer ämnet ökar din fokus och gör att dina dagar blir bättre.


Jag har frågat så många säljare den här frågan:

- Vad händer om en dag startar bra?


Alla svarar:

- Den dagen blir bra.


Då frågar jag:


- Vad händer om en dag börjar dåligt?


- Då blir det en dålig dag.


Är du seriös i din strävan till att bli en bättre säljare? 


Ta då detta tips på allvar. Du behöver lära dig vinna säljstarten. Det lönar sig direkt.


Allt går!


- Max





Läs del 3 här:


Det är i ditt huvud som det händer Del 3


Det finns mycket som man skulle kunna fokusera på nu som INTE skulle ge dig pepp och ny kraft till spurten.


Jag tänkte att den här veckans brev, som är del 3 i det som blir din framgångsplan i vår, ska vara raka motsatsen till allt runt om kring dig.


För vill du hämta ny kraft i direktsända presskonferenser, debatter och nyhetssändningar som sedan analyserar det som konferenserna handlar om så är vägen ner i gnällhörnan spikrak.


Tänk efter själv. Hur många vaccin kan du namnet på och kan rabbla? Jämför det sedan med hur många olika sorters antibiotika som du kan? Förmodligen många färre. 


Vet du varför? För varumärkesnamn för antibiotika rabblas INTE i Dagens Eko, Aktuellt och alla webbtidningar.


Du måste väl hålla med om att det blir tråkigt och sedan ännu tråkigare och sedan analys av allt det tråkiga. Helt fel input om du vill sälja mer och hjälpa kunderna ännu mer.


Veckans grundpelare för dig som vill öka försäljningen är den här, utan krusiduller, svåra ord eller andra krångligheter:


HÅLL DITT HUVUD POSITIVT. DET ÄR I DITT HUVUD SOM DET HÄNDER!


Så hur skulle du kunna göra istället? För när mörkret väller in i ditt mindset så behövs det att du gör det lilla extra. Här får du tre idéer som åtminstone fungerar bra för mig.


1. Titta på en standup-comedy istället.

 

Utbudet på youtube och alla nätfilmsplattformar är gigantisk. Hur mycket piggare och gladare skulle du bli om du kollade minst 3 gånger under arbetsveckan och gapskrattade? Istället för att sitta allvarligt i soffan och följa nyheterna? Skillnaden blir som natt och dag. 


Så kan du prata om nåt roligt med dina kollegor istället för att rabbla vaccin-namn.

2. Lyssna på ljudböcker om försäljning och framgång 


Istället för reklamradion när du promenerar, sitter i bilen eller inte pratar med kunderna. Att ha positiv information i öronen, som leder dig till rätt tankar, kommer göra att du och ditt huvud orkar mycket mer. Dessutom kommer du känna att allt är möjligt.

3. Sätt ett kort aktivitetsmål fram till påsk. 


Tänk så här: För att du ska känna dig nöjd med din egen insats från och med nu fram till skärtorsdagen. Vad ska du ha GJORT till dess? 


När du har tänkt ut det så bryter du ned det i vad du behöver göra varje vecka och sedan planerar du in vad det det blir varje dag. Sedan sätter du igång. Med högsta fart.

Om du gör det här. Visst kommer det bli skillnad jämfört med om du inte gör det, eller hur?


Nu är det dags att spurta hem januari. Med huvudet högt och med positiva tankar.


Sätt igång och följ råden du just fick direkt.


Det går att sälja när du är trött, det går att sälja när marknaden är upp och ner. Det handlar bara om att hålla huvudet positivt så att du orkar göra det som krävs.


För det är i ditt huvud som det händer!


Allt går!


- Max







Här kan du läsa del 2: Vart är du på väg?


Veckans Monday Morning Letter lär dig den första och mest grundläggande frågan som du behöver svara på för att skaffa dig möjligheten att få en långsiktigt ökande försäljning.


Det här handlar om vad du vill, i hjärtat och i din hjärna.

Lite kul är det ju att kunskapen om detta finns i rubriken, en av dom mest utslitna frågesport-frågorna som åtminstone jag känner till. Vart är du på väg?


Jag brukar kalla det att Maxa ditt säljmål. Du får kalla det precis vad du vill, bara du gör det grundläggande jobbet som i det här fallet inte är så tungt. Det handlar om att tänka. Och att skriva.


Gör så här:


1. Bestäm vad det är du vill uppnå med din försäljning. Inte ungefär, utan exakt. Se till att målet är ett siffermål. Alltså ett visst antal kronor, dollar, euro eller vilken valuta ni mäter i.

Eller ett visst antal kunder eller säljmöten. Siffran behöver vara exakt, så att det inte råder något tvivel om vad du vill uppnå.

Skriv upp detta exakta målet. Det är ju dit du är på väg!

2. Bestäm när du ska vara framme. När du sätter tidtabellen så behöver du ha en deadline som utmanar dig. Skriv den under ditt mål.

3. Fundera ut vad du är beredd att satsa. För att du ska göra en förändring behövs fokus och att du lägger mer tid och energi på att ta dig dit du vill. Många glömmer detta när det kommer till att sätta mål. 


Skriv upp vad du lägger för insats för att nå. Man får som bekant inte någonting genom att satsa ingenting, eller hur?

4. När du är klar. Hur ska du fira? Hur känns det? Vad gör du? Skriv upp svar på dom frågorna också. Så har du lagt grunden för att klara ditt nya mål.

5. Nu är det bara en sak kvar. Läs på lappen varje dag. Se till att du håller dig fokuserad på det du vill uppnå, dit du är på väg. Bästa sättet är att påminna dig själv minst en gång per dag. 


Det är bara så du kan hålla din hjärna borta från alla negativa tankar som talar om för dig att: Det här går ju aldrig…

För dig som är IZONEN-medlem hittar du massor av videos och bra idéer kring att sätta mål under inspirationsfliken Säljstarten.


Du som ännu inte är medlem, följ den här länken så visar vi dig hur det går till.


Nästa vecka får du nästa del i dom allra viktigaste stegen för att öka din försäljning.


Vi hörs då!


Allt går


- Max



Här kan du läsa Del 1:


Äntligen! Här får du bästa rådet för att komma igång snabbt!


Startskottet har gått, det gamla lägger vi bakom oss. Och nu är det full fokus på det som ligger framför.


Du, jag och alla andra har alla haft tur i lottningen. Vi fick alla lika mycket tid. Ingen kan skylla på att någon annan har fått bättre villkor. Det är exakt lika för alla.


En sak till som är lika för alla.


Du, jag och alla andra har också fått lika stor möjlighet att strunta helt i att komma med undanflykter och att skylla på att det är någon annans fel att allt inte går som man vill.


Inser du vilka möjligheter du faktiskt har?


Du kanske undrar:


- Max, vad är det där för sätt att starta det nya Monday Morning Letter-året? Vart är det du vill komma.

- Tackar som frågar! När vi nu drar igång ett nytt säljår vill jag att du ska hänga med mig så att det börjar med ett PANG, ett BOM och massor av ny energi.

För det är väl därför vi smäller raketer på nyårsafton? För att kunna ta med oss den kraften in i en positiv urladdning som gör att du om du hänger på kan ta massor av steg på vägen till vårens och hela årets mål redan första säljveckan.


Vill du hamna rätt med ditt jobb att ta nya affärer och öka försäljningen snabbt den här våren?


Då ska du följa med varje vecka här i Monday Morning Letter. Som med det här brevet inleder sitt 14:e år som en av Sveriges största källor för inspiration för säljare, försäljningschefer och vd.


I 10 veckor i rad ska du få mina absolut bästa principer och förslag på hur du kan bli ännu bättre på att vinna kunder och affärer. För att det ska bli ännu roligare på jobbet.


Idag nöjer vi oss med att konstatera att precis NU börjar det. Och om du vill ha mitt bästa tips för att komma ut ledighetstofflorna och komma upp i tempo och energi direkt så kommer det här:


1. Skriv nu direkt en lista på det du vill ha gjort dom två första dagarna i den här veckan.


2. Ta med både stora och små saker, särskilt saker som går fort att göra men som måste bli gjorda.


3. Sätt igång i högt tempo med att göra saker på listan.


4. När du är färdig med en sak, stryk den. Knyt sedan näven och säg YES


5. Börja direkt med nästa sak.


Du kommer märka att du snabbt går från passiv till aktiv och kommer över hela problematiken med uppstarten.


Nästa vecka får du första grundpelaren i hur du ska öka försäljningen i vår.


Nu kör vi!


- Max